Rekisteröidyn oikeudet
Jokiklinikka huolehtii asiakkaidensa henkilötietojen suojasta ja noudattaa tietosuojaa koskevaa lainsäädäntöä, kuten EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR) ja kansallista tietosuojalakia. Alla kerromme tiivistetysti oikeuksistasi rekisteröitynä.
Sinulla on oikeus tarkastaa, mitä henkilötietoja olemme sinusta keränneet ja tallentaneet. Mikäli huomaat, että tiedoissasi on virheitä tai puutteita, sinulla on oikeus pyytää tietojen korjaamista. Sinulla voi olla tietyissä tilanteissa oikeus pyytää henkilötietojesi poistamista. Huomaathan kuitenkin, että terveydenhuollossa olemme velvoitettuja säilyttämään potilasasiakirjoja lain edellyttämän ajan, joten kaikkia tietoja ei voida poistaa pyynnöstä. Voit myös pyytää henkilötietojesi käsittelyn rajoittamista esimerkiksi virheellisyysepäilyn ajaksi.
Varmistamme pyynnön yhteydessä henkilöllisyytesi ennen tietojen luovuttamista. Pyyntöihin vastataan lähtökohtaisesti kuukauden kuluessa niiden vastaanottamisesta.
Lomakkeet löydät alla olevien linkkien takaa tulostettavina PDF tiedostoina.
Potilasasiamies
Potilasasiamiehen tehtävänä on neuvoa ja ohjata potilaita heidän oikeuksiinsa liittyvissä asioissa sekä edistää potilaan asemaa ja oikeusturvaa terveydenhuollossa.
Potilasasiamies:
neuvoo potilaita potilaslain mukaisten oikeuksien käyttämisessä,
opastaa muistutuksen tekemisessä ja tarvittaessa muussa potilaan oikeusturvaan liittyvässä asiassa,
tiedottaa potilaan oikeuksista ja toimii potilaiden ja terveydenhuollon yksikön henkilökunnan tukena,
seuraa potilaiden oikeuksien ja aseman kehitystä.
Potilasasiamies ei tee hoitoa tai korvauksia koskevia päätöksiä, mutta auttaa tarvittaessa oikean viranomaisen tai menettelytavan löytämisessä.
1.1.2024 alkaen Pohjois-Karjalan hyvinvointialue vastaa potilasasiamiespalveluiden järjestämisestä koko maakunnan alueella.
Ajantasaiset yhteystiedot löydät osoitteesta:
